آخرین مطالب

مشتاقان حل بیکاری جوانان ، چرا پروژه عصر طلایی را فراموش کرده اند !؟

مشکل زمینگیری «عصر طلایی هگمتانه» از سال 1393 تا 1400 کجاست ؟ اقتصادی - همدان

مشکل زمینگیری «عصر طلایی هگمتانه» از سال 1393 تا 1400 کجاست ؟

  بزرگنمایی:
‎«عصر طلایی هگمتانه» یکی از پروژه‌های گردشگری بود که در سال ۹۳ با حضور معاون رئیس‌جمهور در حوزه گردشگری در همدان متولد شد تا مجموعه تفریحی، اقامتی، توریستی عصر طلایی هگمتانه که به گفته استاندار وقت در ایران بی همتا بود، در همدان احداث شود.

با آغار دولت تدبیر و امید با نگاه دوباره به پتانسیل‌های استان، و با برگزاری رویدادهای بین‌المللی گردشگری مانند همدان 2018 و اجلاس جهانی UNWTO در پایتخت تاریخ و تمدن ایران، همدان گام‌های خوبی را برای ایجاد زیرساخت های جذب گردشگر برداشت.

اعطای امتیازات و تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران سیاستی بود که مسئولان استان برای ترغیب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران به‌کار گرفتند .

«عصر طلایی هگمتانه» نیز یکی از پروژه‌های گردشگری بود که در سال 93 با حضور معاون رئیس‌جمهور در حوزه گردشگری در همدان متولد شد تا مجموعه تفریحی، اقامتی، توریستی عصر طلایی هگمتانه که به گفته استاندار وقت در ایران بی همتا بود، در همدان احداث شود.

محل احداث این پروژه در ورودی شهر همدان از سمت جاده تهران(جنب فرودگاه) واقع شده است که شاهراه غرب کشور نیز محسوب می‌شود.

این پروژه در دو فاز 2.5 هکتاری و شش هکتاری طراحی شده که در بخش 2.5 هکتاری 83 سوئیت اقامتی طراحی و احداث شده و بخش شش هکتاری نیز به علت عدم صدور پروانه در فاز گودبرداری راکد مانده و بعد از گذشت هفت سال گره از مشکل این بخش باز نشده است.

بنا به گفته مسئولان و سرمایه‌گذار مجتمع گردشگری عصر طلایی هگمتانه در ورودی شهر همدان یکی از طرح‌های بزرگ گردشگری غرب کشور خواهد بود که شامل هتل پنج ستاره، سالن‌های سینمایی، سالن همایش و شهربازی و مجموعه فروشگاهی و پارکینگ سرپوشیده بوده و از لحاظ فناوری و مدرن بودن در غرب کشور بی‌نظیر است.

به هر حال چند صباحی موضوع عصر طلایی هگمتانه نقل محافل و رسانه‌ها بود تا اینکه مدتی بعد دوباره در یک سکوت خبری فرو رفت تا سرمایه‌گذار این پروژه در سکوت و به دور از هیاهوی رسانه‌ای به کار خود ادامه دهد.

قرار بود فاز نخست این پروژه که همان سوئیت‌های اقامتی و آماده بهره برداری است، در بهار 99 افتتاح شود اما به علت درست نشدن راه ورودی و مسئله پارک هنوز افتتاح نشده است. هر چند وعده سال 97 هم محقق نشد.

برخی مسئولان و نماینده مردم همدان در زمان های مختلفی از این پروژه بازدیدهایی داشتند و اتمام این پروژه و رفع موانع پیش روی سرمایه گذار را یکی از مطالبات خود دانستند.

مرداد حسن خانجانی، دادستان همدان نیز از این پروژه بازدید کرد و بر حمایت از سرمایه‌گذاران تأکید داشت و گفت: این مجموعه با ایجاد شهر سفال، مبل، چرم و فرش می‌تواند منجر به اشتغال بسیاری از جوانان استان شود.

وی تصریح کرد: عصر طلایی هگمتانه توانسته با مطالعات و نیازسنجی‌های دقیق خود که قبل از آغاز پروژه انجام داده، به جانمایی مناسبی در شهر دست یابد که این امر سبب توازن فرهنگی و اقتصادی بیشتری در سطح شهر خواهد بود.

همچنین حجت الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز به عصر طلایی هگمتانه رفته و با تأکید بر رفع موانع این پروژه اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی پیگیر مطالبات خود باشند اما مانع ایجاد نکنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نیز در تیرماه از مراحل پایانی و آماده‌سازی این پروژه بازدید داشت و از افتتاح مجموعه 2.5 هکتاری عصرطلایی هگمتانه خبر داد و گفت: به زودی شاهد افتتاح سوئیت‌های اقامتی عصرطلایی هگمتانه خواهیم بود.

علی مالمیر در جریان این بازدید درباره مجموعه شش هکتاری عصرطلایی هگمتانه نیز یادآور شد: این پروژه کاربری‌هایی از جمله سالن‌های چندمنظوره، شهربازی، پردیس سینمایی، سالن‌های ورزشی، هتل پنج ستاره، باشگاه، سالن تئاتر و فست‌فود را دارد و پروژه 2.5 هکتاری در زیربنای 5900 مترمربع ساخته شده که 100 نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

عصر طلایی هگمتانه زمین رایگان نگرفته است

مدیر روابط عمومی شرکت عصر طلایی هگمتانه در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه زمین مجموعه گردشگری عصر طلایی هگمتانه به صورت رایگان داده شده است؟ توضیح داد: قیمت زمین مجموعه عصر طلایی پس از قیمت گذاری توسط کارشناسان ذی صلاح پرداخته شد.

محمودشرفخانی با تأکید بر اینکه پول زمین به اداره کل راه‌و شهرسازی استان پرداخت شده است، گفت: همچنین با ارزیابی، وثایق مناسبی در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار گذاشته شد و تا زمانی که پروژه شش هکتاری عصر طلایی هگمتانه احداث نشود و پایان‌کار نگیرد، این وثایق در اختیار راه و شهرسازی خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا پروژه متوقف شده است؟ خاطرنشان کرد: تا 7 بهمن ماه 98 عملاً پروژه نمی‌توانست کار کند چراکه به مدت حدود سه سال روند اخذ پروانه به علت مشکلات اداری و عدم صدور مجوز به طور کامل متوقف شد.

مدیر روابط عمومی شرکت عصر طلایی هگمتانه با بیان اینکه به‌طور قطع با راکد ماندن کار و سرمایه سرمایه گذار بیشتر از همه آسیب می‌بیند آن هم در پروژه‌ای با این مقیاس، افزود: باید اذعان کرد که مشکلات پیش‌ رو و درگیری‌هایی که بین سایر ادارات اتفاق می‌افتد، خود مانع پیشبرد کار خواهد شد که خوشبختانه با پیگیری‌های شرکت، اختلاف بین دستگاه‌ها نیز ختم به خیر شد.

شرفخانی با بیان اینکه شهرداری اعلام می‌کرد که تا زمانی که مشکل شرکت حل نشود نمی‌تواند پروانه صادر کند، ادامه داد: در زمان اوج مشکلات اداری با مراجعه به استاندار خواستار حل مشکلات پیش رو شدیم و با ورود استاندار همدان، گروهی به نام اقدام تشکیل شد.

راه دسترسی این مجتمع گردشگری هنوز مشکل دارد

وی بیان کرد: با تدابیر استاندار همچنین در جلسه شورای هماهنگی تصویب شد شهرداری همدان تا تاریخ 15 بهمن 98 نسبت به محاسبه و صدور پروانه ساختمانی براساس تعرفه طرح گردشگری برای اراضی شش هکتاری شرکت اقدام کند و عصر طلایی هگمتانه با مراجعه به شهرداری در اسفند 98 بعد از محاسبه به روز و تصویب شورای شهر نسبت به تعیین تکلیف و تسویه بدهی خود به شهرداری بابت پروانه ساختمانی 2.5 هکتاری اقدام عاجل به عمل آورد.

مدیر روابط عمومی شرکت عصر طلایی هگمتانه تصریح کرد: عصر طلایی هگمتانه پیشنویس پروانه را گرفته و برای ساخت پارک اعلام آمادگی کرده و منتظر مساعدت شهرداری و شورای شهر در زمینه راه ورودی و پارک است.

وی با اشاره به اینکه راه دسترسی مجتمع گردشگری عصر طلایی هگمتانه هنوز مشکل دارد و با وضعیت فعلی پروژه قابل استفاده نیست، گفت: این مجتمع چطور با هتل‌های درون شهر همدان رقابت کند؟ آیا گردشگر با دیدن وضعیت ورودی وارد این مجتمع می‌شود؟ در حالیکه پروفیل تأیید شده شهرداری طراحی شده اما هنوز اجرایی نشده است، حتی طراحی تیرهای برق را هم انجام داده‌ایم.

شرفخانی با تأکید بر اینکه تمامی مستندات درخواست صدور پروانه موجود است، خاطرنشان کرد: شرکت عصر طلایی هگمتانه بارها به شهرداری همدان برای صدور پروانه و آمادگی اجرای پارک با همکاری شهردای نامه‌نگاری کرده است.

وی همچنین با تشکر از همکاری شهرداری همدان، بیان کرد: با توجه به اینکه پروژه سه سال متوقف شده بود و حادثه پلاسکو نیز رخ داده بود، نقشه‌های معماری ما طبق بخشنامه‌های جدید مرتبط با آتش نشانی دستخوش تغییراتی شد و شرکت مجبور به باز طراحی مجدد شد که این خود عاملی برای عقب افتادن از بازه زمانی مدنظر شد.

بهار 1400؛ آغاز پروژه شش هکتاری عصر طلایی هگمتانه

شرفخانی با تأکید بر اینکه نقشه‌های جدید در نظام مهندسی همدان در حال بررسی است، اظهار کرد: شرکت عصر طلایی هگمتانه تا پایان سال 99 پروانه دریافت خواهد و بهار1400 آغاز پروژه شش هکتاری عصر طلایی هگمتانه خواهد بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پروژه 2.5 هکتاری آماده بهره‌برداری است اما تا پایان یافتن وضعیت کرونایی افتتاح نخواهیم کرد و پروژه شش هکتاری گودبرداری شده اما هنوز منتظر دریافت پروانه هستیم که پیش‌بینی می‌شود از اردیبهشت سال آینده شروع به ساخت خواهیم کرد.

شرفخانی با اشاره به اینکه به مدت سه سال پروژه به علت نداشتن پروانه به‌طور کامل فریز شده بود، خاطرنشان کرد: چشم انداز پروژه‌ای با این حجم عظیم چهار ساله بوده و اگر اردیبهشت 1400 شروع به کار کنیم حتماً هر سال بخشی از پروژه را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی پروژه عصر طلایی هگمتانه نزدیک به 2000 نفر به صورت مستقیم در بخش‌های مختلف خواهد بود، یادآور شد: پیمانکار برای پروژه درنظر گرفته شده و تعهد اخلاقی داریم که نیروهای بومی همدان را در پروژه به‌کار ببریم که در پروژه اقامتی 2.5 هکتاری این اتفاق افتاده است.

صدور پروانه بعداز تسویه عوارض

مدیر منطقه سه شهرداری همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت عدم صدور پروانه برای پروژه عصر طلایی هگمتانه، اظهار کرد: این پروژه عوارضی دارد که باید تسویه شود و بعد از مفاصاحساب پروانه جدید صادر می‌شود.

فیضی‌منش درباره راه دسترسی به مجتمع گردشگری عصر طلایی هگمتانه، گفت: درباره راه دسترسی این مجتمع هرچه در طرح تفصیلی شهر همدان باشد و معاونت شهرسازی به ما اعلام کند، همان دسترسی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر عدم تمایل شهرداری برای احداث پارک با همکاری مجموعه گردشگری عصر طلایی هگمتانه، تصریح کرد: شهرداری با انجام این پارک در مجموعه گردشگری موافق است و فضای سبز برای این مجموعه باید انجام شود و انجام می‌شود.

ایسنا توانست تنها گوشه‌ای از مشکلات این پروژه را برای مخاطبان و مسئولان شرح دهد، حال باید دید مسئولان همدان در اجرای این پروژه گردشگری که قرار است در غرب کشور میزبان گردشگران و مسافران باشد و این شهر را با گردشگری توسعه دهد، چقدر پای کار خواهند بود؟

در واقع باید دید مسئولان ما فقط به برگزاری همایش و اجلاس بسنده می کنند یا در عمل هم برای اهدافشان ارزش قائل اند و پیگیر امور برای به بار نشستن از روی کاغذ در صحنه عمل هستند؟ گردشگری خواندن همدان فقط در حالی محقق می شود که زیرساخت های آن هم مهیا شود. صرف استفاده مداوم از این واژه و کلنگ زنی پی در پی پروژه ها بدون پیگیری عاقبتشان، دردی از ما دوا نمی کند و توسعه استان به این شکل رقم نمی خورد، به قول قدیمی ها «با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود!» 

(گزارش مربوط به آذرماه سال 1399 می باشد )




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از پیگیری حل مشکلات ایستگاه راه‌آهن همدان تا حمایت از تولیدکنندگان داخلی

سازش در 16 پرونده قصاص با تلاش های دستگاه قضایی استان در یک سال اخیر

افتتاح 23 هیات صلح سلامت در دانشگاه علوم پزشکی استان همدان

جشن ده کیلومتری غدیر در استان همدان برگزار می گردد

جذب حداقل 1360 نفر نیروی آموزشی در سطح استان همدان

ترجمه نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی به زبانهای مختلف

شروع فعالیت‌های کانون با شعار "تابستانتو بساز"

آرامش عجیب رهبری، کودتا علیه آرامش روانی ملت را نقش بر آب کرد

تفاهمنامه ای برای توانمندسازی اعضای صندوق بازنشستگان کشوری در استان

بیانیه گام دوم راهنمای جامع حکمرانی کشور است

نهاوند به تنهایی جور وزنه برداری استان را کشید

مواظب جریان نفوذ در بانک مرکزی باشید

گیان، علیصدر دوم نشود

تضییع حقوق عامه، این بار در کشتی نونهالان همدانی!

اعزام حدود 3000 نفر از جوانان استان درقالب راهیان نور به منطقه عملیاتی بازی دراز در منطقه غرب کشور

معرفی برترین های استانی جشنواره "جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت"

نگاه هدایتگری مقام معظم رهبری جایگاه سپاه را مستحکم و والا کرده است

سال ها چشم انتظاری مردم برای احداث راه ارتباطی مستقیم از تویسرکان به همدان

بازدید معاون استاندار از میدان عرضه دام همدان

طرح تفصیلی شهر بهارابلاغ شد

بیانیه سازمان بسیج رسانه استان همدان به مناسبت روز جهانی قدس

علیصدر دهیار ندارد!

بیانیه سازمان بسیح رسانه همدان به مناسبت انتخابات 11 اسفندماه 1402

پیام امام جمعه و فرماندار تویسرکان در آستانه انتخابات

پایانی بر آدم های تمام شده، با ادبیاتی تکراری

بیانیه ائتلاف احزاب و تشکل های انقلابی استان در معرفی نامزدهای انتخاباتی

نامزدهای مورد نظر خود را معرفی خواهیم کرد

به بهانه 30 بهمن سالروزشهدای گروه انقلابی ابوذرنهاوند

آزمون استخدام پیمانی سازمان تأمین اجتماعی برای جذب 4902 نفر

بیانیه سازمان بسیج رسانه استان همدان به مناسبت فرارسیدن یوم الله 22 بهمن ماه

انتخابات، گامی بلند برای زدودن پلشتی هاست

توزیع گوشت گرم وارداتی هر کیلو 260 تا 290 هزار تومان/ البته در کرج

برگزاری اجلاسیه بزرگ مبلغین استان همدان، ویژه ایام الله دهه فجر

ادارات ارشاد استان نو نوار می شوند

شور عید انقلاب در تعطیلی مدارس

تغییر و اصلاح در گرو انتخاب آگاهانه است

انقلاب برای ما چکار کرده؟!

بالاترین نعمت، وجود محبت امیرالمومنین، علی (ع) در قلب انسان است

ناترازی 300 هزار میلیارد تومانی بودجه 1403

برگزاری سومین گردهمایی ستایشگران اهل بیت علیه السلام در همدان

15 نفر دیگر از نامزدهای نمایندگی مجلس، به دور رقابت رسیدند

شرکت شهرک های صنعتی، برای رفع آلودگی هوا جدی تر وارد شود

چگونه شوگر ددی ها زیاد می شوند !؟

صدای خوش زندگی از زندان؛

حقوق تضییع شده در طرح جامع شهری همدان را به مردم برگردانید

هیچ‌کس حق فروش موقوفه شاهزاده حسین(ع) را ندارد

توزیع عادلانه و از بین بردن تبعیض‌ها از وظایف اصلی حکومت اسلامی است

چگونه در سال های طولانی بیت المال تبدیل به مال البیت شده بود؟!

قیمت مرغ در همدان پایین‌تر از برخی استانها است

عدالتخواه خرمن ذرت های کپک زده را باد داد