فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در دیدار با خانم مهندس صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با توجه به ارائه «طرح جامع شهری شهر همدان» و ایرادات اساسی بر طرح ، اشکالات فنی را را بیان داشت و بخاطر احساس عدم استقلال مشاور طرح و وجود فشارهای بیرونی درخواست نمود تا مشاور دارای صلاحیت و مستقل در کنار مشاور ، طرح را مورد بازنگری تخصصی قرار دهند .
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ضمن استماع سخنان نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی درخواست نمود نقطه نظرات و اشکالات وارده بر طرح بصورت مکتوب ، خطاب به وزیر راه و شهرسازی منتقل شود .
متن نامه دکتر فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بشرح زیر جهت استحضار و تنویر افکار عمومی در اختیار خورشید غرب قرار گرفت .
جناب آقای مهندس اسلامی
وزیر محترم راه و شهرسازی
باسلام و تحیّت
پیرو جلسه برگزارشده فیمابین اینجانب و سرکار خانم مهندس صادق مالواجرد معاون محترم شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر محترم شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در مورخه 1399/11/11 در خصوص مسائل پیرامونی «طرح جامع شهری شهر همدان» به استحضار میرساند، نتایج کلی حاصل از بررسی مطالعات در دست تهیه «طرح جامع شهری شهر همدان» توسط اعضاء محترم کمیته طرح جامع زیرمجموعه کارگروه فنی دفتر اینجانب که متشکل از متخصصین برنامهریزی شهری، شهرسازی، معماری، پدافند غیرعامل، ترافیک و ... میباشند بر پایه مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با محوریت مصوبه «دستورالعمل تشخیص اساس طرح جامع شهر» در جلسه مذکور ارائه گردیده و پیشنهادهای مربوطه برای ادامه کار ، طرح گردید که در سطور بعدی، بدانها اشاره میشود.
همانگونه که مستحضرید، قرارداد «طرح جامع شهری شهر همدان» در تاریخ 1395/12/28 بین اداره کل راه و شهرسازی استان همدان و مهندسین مشاور «نقشجهان پارس» با چشمانداز «همدان 1410» با محورهای ویژه ازجمله شهری سبز برای شهروندان و محیطی جذاب برای گردشگران در مقیاس ملی و فراملی، شهری امن و مقاوم در برابر آسیبها و مخاطرات، شهری منسجم و یکپارچه ازنظر اجتماعی و عاری از تبعیض و تعصب و ... منعقد گردیده است.
علیرغم اینکه بر اساس ماده 21 «آییننامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیهای، منطقهای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوبه هیأت وزیران در جلسه مورخ 1378/10/12 و اصلاحشده بر اساس مصوبه مورخ 1384/02/19 شورایعالی»، دبیرخانه شورای شهرسازی و معماری استان موظف است در مقاطع مختلف نتیجه مطالعات در دست انجام طرحهای جامع شهری، ناحیهای و مجموعههای شهری را هر 3 ماه یکبار از طریق تهیهکنندگان طرحهای مذکور در شورای شهرسازی و معماری استان به آگاهی اعضا رسانده و هماهنگی لازم را در زمینه تبادل اطلاعات، برنامهها و کسب نظر در روند تهیه طرح فراهم نماید و پس از تصویب طرحهای مذکور نیز با نظارت دقیق بر اجرای آنها، برنامه پیشرفت اجرایی کار را در مقاطع 6 ماهه به شورای استان گزارش و برای رفع مشکلات اجرایی چارهجوئی نموده و یک نسخه از گزارش مذکور و تصمیمات اتخاذشده را به دبیرخانه شورایعالی ارسال نماید؛ امّا متأسفانه وجود مشکلات بنیادین در روند فعلی «طرح جامع شهری شهر همدان» این سؤال را به ذهن متبادر میسازد که چرا تابهحال این شورا بهدرستی به وظایف خویش در چارهجوئی جهت رفع مشکلات طرح عمل ننموده و کار را به جائی رسانده است که پس از گذشت 3 سال از آغاز طرح، کمافیالسابق اشکالات اساسی به قوت خود باقیمانده است؟
پرواضح است، در صورت عدم بازنگری در موارد ذیل و مواردی که در آینده نزدیک مطرح خواهم نمود، راهبردهای درنظر گرفتهشده ازجمله بارگذاری جمعیت در محلات شهر متناسب با ظرفیتها و توانهای محیطی، ساماندهی نظام ارتفاعات و تراکم ساختمانی شهر، تدوین برنامههای حمایتی مسکن برای اقشار کمدرآمد و متوسط، مداخله فعال برای جلوگیری از ادامه روند انشقاق اجتماعی و شکاف طبقاتی موجود در جغرافیای شهر و حفاظت فعال از باغهای درون محدوده، به درستی عملیاتی نخواهند شد.
نتایج ارائهشده در جلسه 99/11/11 به شرح ذیل میباشد:
- 21-1-نحوه استفاده از مدلهای مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر در برآوردهای آتی نامشخص است. معلوم نیست از آن مدلها، با چه جزئیاتی استفاده شده است؟ آیا همه مراحل چهارگانه برآورد تقاضا با استفاده از مدل کلاننگر در ارزیابی پیشنهادات مطرحشده مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر؟ آیا دقت برآورد مدلهای سال 1387، برای وضع موجود ارزیابی شده است یا خیر؟
- 21-2-از آمارگیریهای انجامشده در دروازهها و کمانهای منتخب شبکه معابر داخل شهر، استفاده صحیحی نشده است. این آمار عموماً برای اصلاح ماتریس سفرها و تخمین و بهروزرسانی آنها برداشت میشوند؛ حال آنکه این موضوع، در این مطالعات یا مغفول مانده و یا اینکه به طور واضح در گزارشها ارائه نشده است. علاوه بر آن، ایراداتی در زمان (فصل و روز) آماربرداری و نتایج آن نیز دیده میشود. برای مثال در آمار احجام ارائه شده، حجم ترافیک در ساعت اوج صبح، نسبت به عصر کمتر بوده است، که به نظر، منطقی نمیباشد.
- 21-3-ضروری است انواع طرحهای پیشنهادشده از قبیل تونل و تقاطعهای غیرهمسطح با توجیه اقتصادی و مدلهای دقیق ترافیکی ارائه شوند؛ حال آنکه چنین رویکردی در مطالعات حاضر دیده نمیشود.
- 21-4-مدل تخصیص ترافیک بکاررفته، از نوع کوتاهترین مسیر انتخاب شده است که تنها در شهرهای با ترافیک بسیار سبک، قابل اعمال است و نتایج آن در شهر همدان به هیچ وجه صحیح نمیباشد. برای تخصیص در شبکههای دارای تراکم ترافیکی، بایستی از روشهای تعادلی که رفتار واقعی مسافران را در انتخاب مسیر در نظر میگیرند، استفاده کرد.
- 21-5-ضروری است که تأثیر تغییر کاربریهای توصیه شده در طرح جامع، بر تعادل ترافیکی و احجام تردد در سطح شهر دیده شود. به عبارتی، برای رفع مشکلات ترافیکی موجود و آینده شهر، میتوان از تغییر کاربریها در مراکز عمده جذب و ایجاد ترافیک استفاده کرد.
- 21-6-نتایج تخصیص ترافیک در افق مطالعات، واقعی به نظر نمیرسد. برای اعتماد به نتایج، همانطور که در مورد اول گفته شد، بایستی دقت برآورد مدلهای سال 1387 برای وضع موجود، ارزیابی شوند.
شایان ذکر است با توجه به اینکه در حال حاضر، طرح جامع ترافیک شهر همدان در حال بازنگری میباشد؛ یقینا استفاده از دادههای واقعیتر نسبت به سال 1387 که در حال حاضردر پیوست ترافیکی طرح جامع پیشنهادی شهر همدان، در حال استفاده است -، نتایج ارزشمندی را در پی خواهد داشت و در آینده از بی مصرف ماندن طرح جامع ترافیک بازنگری شده، جلوگیری خواهد کرد.
درپایان، اینجانب به نمایندگی از مردم شریف همدان، در راستای عمل به بعد نظارتی وظایف نمایندگی خود، موکدا خواستار رفع ابهامات و نواقص موجود در طرح جامع پیشنهادی شهر همدان میباشم تا در آینده، شهری شایسته شهروندان همدانی داشته باشیم؛ و معتقدم که بیتوجهی به این امر، خسارتهای جبران ناپذیری را برای موکلانم بدنبال خواهد داشت. در این راستا پیشنهاد میشود با توجه به اشکالات عدیده موجود در مطالعات طرح جامع پیشنهادی شهر همدان – که بعضا میتواند ناشی از منفعل شدن مشاور بدلیل عدم استقلال در تصمیم گیری باشد-، ضمن رفع موانع احتمالی استقلال مشاور طرح، از تعجیل در نهایی کردن این طرح در سال 99 اجتناب گردیده و از نظرات مشاور دیگری در کنار مشاور فعلی به منظور رصد و رفع ایرادات موجود، استفاده شود. بدیهی است مشاور تکمیلی بایستی ضمن داشتن صلاحیت مشاوره در زمینه های مختلف شهرسازی، ترافیک، پدافندغیرعامل و ... ، از جامعیت بیشتری نیز نسبت به مشاور حاضر برخوردار باشد.