نبود صنایع مادر، بستر اشتغال کلان و عدم جذب بودجههای ملی ازجمله کاستیهای همدان/ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.
منتخب مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی رسیدن استان به توسعه را منوط به داشتن مجمع نمایندگانی مقتدر دانست و گفت: در غیر این صورت نتیجهای جز ضربه زدن به استان را شاهد نخواهیم بود.
در آستانه آغاز بهکار دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی (هشتم خردادماه) تحریریه گروه رسانهای سپهرغرب میزبان احمدحسین فلاحی، منتخب مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بود که با توجه به اهمیت موضوع مشروح این گفتوگو را بهصورت پرسش و پاسخ در ادامه میخوانید:
* مردم حوزه انتخابیه شما در این دوره شاهد چه اتفاق شاخصی خواهند بود که تجربه آن را در دورههای قبلی مجلس نداشتهاند؟
در پاسخ به این سؤال ابتدا باید دید وظیفه نمایندگی چیست؟ زیرا تکالیف نمایندگان تنها در دو حوزه تقنین (قانونگذاری) و دیگری نظارت بر حُسن اجرای این قوانین احصا شده است.
حال آنکه در حوزه تقنین وجود تعدد قوانین تصویبشده و پالایشنشده، یکی از مشکلاتی است که در سطح کشوری وجود دارد؛ بنابراین میبایست این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
البته دراینبین برخی از طرحها (چیزی حدود 130 طرح) با وجود مطرح شدن، در صحن وارد نشده که درخصوص آنها رأیگیری انجام شود؛ همچنین برخی لوایح و طرحها نیز در شرف بررسی در مرکز پژوهشهای مجلس و درعینحال نیروهای خبره در خارج از مجلس است. بهعنوان مثال ورود در حوزه فضای مجازی که بخشی از تحقیقات توسط مرکز پژوهشهای مجلس انجام پذیرفته است، البته سؤال اصلی شما به بخش دوم تکالیف نمایندگی برمیگردد، چراکه در بخش تقنین اغلب مردم خود را دخیل نمیدانند، بلکه در حوزه نظارت است که مردم خواهان توجه بیشتر از سوی نمایندگان مجلس هستند.
به دیگر سخن برای نمایندگان در حوزه نظارت برخی تکالیف تعریف شده که نمود بیشتری دارند؛ بهعنوان مثال بررسی مشکلاتی که در حوزه اموال دولتی ایجاد میشود، حیفومیلهای که از بیتالمال صورت میپذیرد و یا عدم اجرای قانون (عدم اجرای مصوبات مجلس توسط مدیران) در سطح شهرستان را میتوان در این بحث دنبال کرد.
البته در این بخش نمایندگان از بازوهای نظارتی دیگر همچون دیوان محاسبات، دستگاهها قضائی و دولتی نیز برخوردار هستند، اما متأسفانه در بین عامه مردم بهغلط برخی مباحث همچون توسعه مناطق کمبرخوردار، اصلاح جداول، بازگشایی و آسفالت معابر و یا معرفی افراد برای مشاغل، جزء وظایف نماینده شده، حال آنکه این مباحث از حیطه اختیارات نمایندگی خارج بوده و در حوزه تکالیف شهرداری و دستگاههای دولتی است.
درواقع باید گفت از بنده بهعنوان نماینده منتخب در این دوره نظارت بر اجرای قانون را میتوان انتظار داشت.
*تبیین فعالیتهای صورتگرفته از سوی شما به چه نحوی خواهد بود و درواقع مردم باید از کجا بدانند که شما پیگیری احقاق حقوق آنها در سطح ملی هستید؟
علاوهبر لزوم اطلاعرسانی رسانهای که برعهده ماست، این رسانهها هستند که میبایست در قالب مطالبهگری ورود کنند و هرچند ماه یکبار از نمایندگان بخواهند درخصوص فعالیتهای خود گزارش عملکردی ارائه کنند؛ چراکه ممکن است نمایندهای به لزوم پاسخگویی در این باب توجهی کند و یا اینکه فرصت و امکان هماهنگی برای ارائه گزارش عملکرد نداشته باشد.
البته بنده خود آماده پاسخگویی به مطالبهگری رسانهای هستم، هرچند که برخی از مشکلات موجود در سطح شهرستان انباشته مشکلات چهل ساله گذشته است و مربوط به چند ماه و یا چند سال اخیر نیست؛ بهعنوان مثال نبود صنایع مادر، بستر برای اشتغال گسترده در استان و یا عدم جذب بودجههای ملی در سطح استان ازجمله مشکلاتی است که نمیتوان انتظار داشت یک نماینده طی چند ماه بتواند آنها را حلوفصل کند.
* برای تشکیل مجمع نمایندگان قوی در استان چه رویکردی را دنبال کرده و خواهید کرد؟
قطعاً برای انجام کارهای مؤثر، جلب توجه مسئولان کشوری و پاسخگویی وزرا در ارتباط با مسائل استان و یا مباحث مرتبط با دولت، نیازمند شکلگیری یک مجمع نمایندگان قوی در سطح استان هستیم؛ در غیر این صورت اگر همچنان شاهد فعالیت انفرادی و پراکندهکاری نمایندگان باشیم، قطعاً زمینه را برای سوء استفاده مسئولان دولتی فراهم کرده و درعینحال شاهد ضربه خوردن استان در این وادی خواهیم بود.
بنابراین در تلاش هستیم که مجمع نمایندگان مقتدری در کوتاهترین زمان ممکن شکل بگیرد و درعینحال از گروههای مؤثر (بهویژه جریاناتی که در انتخابات کنار نمایندگان حضور داشتند) نیز خواهان شدهایم که تحقق این مسئله را از نمایندگان مطالبه کنند؛ بر این اساس رایزنیها در دستور کار قرار گرفته است.